15 januari 2020

Een blik in de restauratie van de Clay klok

Clay klok in restauratieatelier Museum Speelklok

Bekijk hier een korte video over de restauratie van het mechaniek van de Clay klok in het atelier van Museum Speelklok.

De klok van Charles Clay is het hoogtepunt uit de geschiedenis van orgelklokken. In 2016 kocht Museum Speelklok deze prachtige monumentale klok aan op een veiling. Nadat het Rijksmuseum het onderstel had gerestaureerd, kwam de klok in het restauratieatelier van Museum Speelklok te staan. Hier werd het binnenwerk, dus de klok en het orgel, volledig uit elkaar gehaald en gerestaureerd. Nu staat én speelt de orgelklok weer in zijn volle glorie in de Koninklijke Kamer van Museum Speelklok.

In deze video vertellen Hoofd Restauratie Alberic Godderis en Klokkenrestaurateur Erwin Roubal van Museum Speelklok over het restauratiewerk van de bijzondere Clay klok.

De Clay klok wordt ook wel de ‘Nachtwacht‘ onder de speelklokken genoemd. Daarmee toont Museum Speelklok haar bezoekers dus een hoogtepunt uit de geschiedenis van de orgelklokken. Daarnaast laat het museum de muziek die Händel componeerde voor de Clay klok opnieuw live horen. Muziek van Händel die voor de meeste mensen nog onbekend is.