8 april 2017

11 mei: concertlezing Zuster Bertken

11 mei neemt Museum Speelklok je mee naar de tijd van Zuster Bertken in de 15e eeuw.

Beleef een avond met zang van Raj Mohan en Denise Jannah onder begeleiding van Raj’s ensemble Shai’rana en luister naar het verhaal van stadsgids Judith Schuil. Tijdens de lezing van Judith Schuil wordt er verteld over het uitzonderlijke leven van deze religieuze vrouw die 57 jaar ingekluisd heeft gezeten bij de Buurkerk, de kerk waar Museum Speelklok nu in gevestigd is. De muziek staat donderdagavond geheel in het teken van mystici, waaronder uiteraard Zuster Bertken. Onderaan deze pagina zijn tickets te bestellen.

Zuster Bertken
Op haar dertigste liet Zuster Bertken zich vrijwillig inkluizen en beloofde de rest van haar leven in afzondering te wijden aan God. Vanuit haar nis kon zij de mis volgen. En door een opening naar buiten toe kon zij mensen te woord staan. De Utrechtse bevolking beschouwde haar als een heilige. Bertken verbleef  57 jaar in haar cel. In 1514 stierf zij op 87-jarige leeftijd.

Shai’rana
Shai’rana bestaat verder uit Suresh Sardjoe op tabla, Melanie Tangkau op contrabas, Tammo Heikens op gitaar en Kees van der Heijdt op fluit. Muzikale invloeden uit vele windstreken versmelten moeiteloos tot een aangenaam klankpalet.

– Wanneer: 11 mei
– 19.00 uur inloop
– 19.30 uur lezing van Judith Schuil
– 20.15 pauze
– 20.30 uur concert muziekensemble Shai’rana o.l.v. Raj Mohan & Denise Jannah
– Entreeprijs: €15,-

Kaartverkoop

Wandelgids

In de pauze zal de door Judith Schuil geschreven wandelgids Beroemde Vrouwen van Utrecht, met daarin ook Zuster Bertken, verkrijgbaar zijn.