Eerder te zien


Tentoonstellingen 2017

Op deze pagina lees je alles over de tentoonstellingen die in 2017 in Museum Speelklok hebben plaatsgevonden.

Tentoonstelling Selfie Automaton

Van 20 april t/m 17 september 2017 was Museum Speelklok de trotse vertoner van de Roemeense tentoonstelling Selfie Automaton.  De tentoonstelling bestond uit 42 mechanisch aangedreven mens- en dierfiguren die in verschillende scenes waren opgesteld en de bezoeker uitdaagden om hen in beweging te brengen. Een visueel spektakel waarin het oude ambacht van het poppenspel gecombineerd wordt met kunst en mechaniek, met als onderliggende vraag: wie bespeelt wie?   

Deze interactieve tentoonstelling is gemaakt door een team van architecten en kunstenaars uit Roemenië en Griekenland voor het Roemeense Paviljoen van de Biënnale in Venetië 2016. Er is een duidelijke verbinding tussen de collectie van Museum Speelklok en de automaten van Selfie Automaton. De poppen worden op dezelfde mechanische manier in beweging gezet maar werpen tegelijkertijd een nieuw licht op de museumcollectieDestijds werden automaten gemaakt voor de rijken, puur om te entertainen. Selfie Automaton is een uitnodiging tot zelfreflectie.  

Tentoonstelling Marble Machine

Van 1 juni t/m 20 augustus 2017 stond de beroemde Marble Machine van de Zweedse band Wintergatan in Museum Speelklok. De video waarin de ingenieuze machine de hoofdrol speelt is inmiddels meer dan 45 miljoen keer bekeken op YouTube en was van 1 juni t/m 20 augustus elke dag live te zien in het museum.

De Marble Machine was terug op de plek waar hij bedacht is. De bouwer en bandlid van Wintergatan, Martin Molin kwam op het idee om de machine te bouwen tijdens een bezoek aan Museum Speelklok in 2014. Na 14 maanden werken met 3.000 schroeven, heel veel platen mutliplex en 2.000 knikkers stond daar de Marble Machine!

De band Wintergatan, wat het Zweedse woord is voor Melkweg, bestaat sinds 2012. Wintergatan’s muziek staat in het teken van mechanische muziekinstrumenten, van stampende beats tot minimalistische klanken. Martin Molin is het brein achter de mechanische Marble Machine. Op het YouTube kanaal van de band plaatst hij regelmatig video’s over zijn ingenieuze uitvindingen en projecten, waaronder ook de knikkermachine

Martin beschrijft in zijn veelbekeken video’s dat de Marble Machine na de opnames van de video veel mechanische problemen heeft gehad. Wanneer het aantal problemen bleef groeien heeft Martin besloten om de machine met ‘pensioen’ te laten gaan en een nieuwe machine te bouwen: Marble Machine X. Hiermee kan Wintergatan in de toekomst ook optreden.  

Een aantal onderdelen van de eerste Marble Machine waren voor het plaatsen in Museum Speelklok gerestaureerd waardoor het mogelijk was om de basisonderdelen te demonstreren, maar het was niet mogelijk om hele nummers te spelen. Een instrument, de vibrafoon werd gedemonstreerd en werd daadwerkelijk door knikkers bespeeld.

Tentoonstelling Vieze Liedjes

Van 12 oktober 2017 t/m 8 april 2018 legden de bellenspeelklokken van Museum Speelklok een stukje pikante geschiedenis uit de 18e eeuw bloot in de tentoonstelling Vieze liedjes op deftige speelklokken. Aanleiding voor de tentoonstelling was het promotieonderzoek van conservator Marieke Lefeber.

In de deftige huizen van de welgestelde burgers uit de 18de eeuw stonden vaak luxe uitgevoerde klokken met een bellenspeelwerk. Via deze klokken hoorden de rijke eigenaren op gezette tijden een deuntjeMaar in tegenstelling tot de stijlvolle klokken en eigenaren waren de meeste liedjes die de klokken lieten horen van een heel andere toon. Ze waren eenvoudig en hadden vaak kluchtige thema’s zoals boerenvrijages en dronkenschap. Soms gingen ze zelfs over seks of schaamhaar. De tentoonstelling Vieze liedjes op deftige speelklokken vertelde het verhaal achter de guilty pleasures van de elite.  

Promotieonderzoek conservator Marieke Lefeber

In het najaar van 2017 promoveerde museumconservator Marieke Lefeber op een onderzoek naar muziek op 18e-eeuwse bellenspeelklokken in NederlandIn haar onderzoek heeft ze zich vooral gericht op de melodieën die op de klokken stonden en wat dat zegt over de mensen die de klokken in huis hadden. In de tentoonstelling werd een aspect van haar promotieonderzoek uitgelicht.  

Concertlezing Vieze liedjes uit de 18e eeuw 

In het kader van de tentoonstelling Vieze liedjes op deftige speelklokken organiseerde Museum Speelklok op 12 oktober 2017 tevens een concertlezing, inclusief vieze liedjes. Tijdens de concertlezing namen Jos Koning en het ensemble Speelhuys de bezoeker mee naar de ‘poelen der verderfs’ van het uitgaansleven uit de 18e eeuw.  

Terug naar boven
Privacy Statement Disclaimer ontworpen & ontwikkeld door Eagerly