07.10.2023 t/m 14.10.2023

Locatievoorstelling Free to be Free

In het kader van the Black Achievement Month is tussen 7 en 14 oktober de locatievoorstelling Free to be Free te zien, met Museum Speelklok als startlocatie. De voorstelling over vrijheid en verzet wordt door gezelschap Sites of Memory georganiseerd en uitgevoerd.

Locatievoorstelling Free to be Free

Hoe vrij ben je om vrij te zijn? Het antwoord op die vraag is voor iedereen verschillend. Na succesvolle optredens in Amersfoort en Deventer staan in de voorstelling Free to be Free nu Utrechtse verhalen centraal. Het publiek wordt meegenomen op een theatrale route door de stad, beginnend bij Museum Speelklok en eindigend bij de Pandhof Sinte Marie (Utrechts Conservatorium). Je komt langs plekken die verbonden zijn aan de koloniale geschiedenis in Utrecht. Aan de hand van dans, theater, poëzie en muziek komen verhalen tot leven. De voorstelling wordt in 2023 en 2024 ook opgevoerd in Deventer, Amersfoort, Haarlem, Amsterdam en Willemstad in Curaçao. Bekijk hier de trailer.

Herdenkingsjaar Slavernijverleden

Free to be Free is speciaal ontwikkeld in het kader van het herdenkingsjaar, waarin 150 jaar afschaffing van slavernij in Nederland en haar (voormalige) koloniën wordt herdacht. We kunnen veel leren van de vrijheidsstrijders uit het verleden en zeker ook van de mensen die zich vandaag de dag hard maken voor vrijheid. Hoe werd vrijheid bevochten toen en nu? En welke vormen van opstand en verzet zijn bekend?

Free to be Free is een samenwerking van Sites of Memory met Comité 30 juni/1 juli Utrecht & Amersfoort, Museum Speelklok, Stadsschouwburg Utrecht en Kosmopolis Utrecht.

Praktische info

De voorstelling vindt plaats op:

• Zaterdag 7 oktober om 20.00 uur
  • Zondag 8 oktober om 20.00 uur
  • Maandag 9 oktober om 11.00 uur en 14.00 uur (te boeken als besloten schoolvoorstelling)
  • Donderdag 12 oktober om 20.00 uur
  • Vrijdag 13 oktober om 20.00 uur
  • Zaterdag 14 oktober om 20:00 uur

De startlocatie is Museum Speelklok. Kaarten zijn te koop op de website van Stadsschouwburg Utrecht. Het optreden is in het Nederlands met teksten in het Engels, Papiamentu en Sranan Tongo. Duur: ongeveer 50 minuten.