1 juni 2017

Presentatie Selfie Automaton

Van 20 april t/m 17 september is Museum Speelklok de trotse vertoner van de Roemeense presentatie Selfie Automaton.

De presentatie bestaat uit 42 mechanisch aangedreven mens- en dierfiguren die in verschillende scenes zijn opgesteld en door de rondleider in beweging worden gebracht. Een visueel spektakel waarin het oude ambacht van het poppenspel gecombineerd wordt met kunst en mechaniek, met als onderliggende vraag: wie bespeelt wie?

Dagelijkse demonstratie
Eén keer per dag kunnen bezoekers de presentatie Selfie Automaton onder begeleiding van een rondleider van dichtbij bekijken. De rondleider neemt de bezoekers mee de presentatie op en vertelt gedurende 20 minuten meer over Selfie Automaton. Daarnaast worden de objecten gedemonstreerd en in beweging gebracht. De presentatie start dagelijks om 13.30 uur. Buiten deze tijd om is Selfie Automaton niet toegankelijk. Van tevoren aanmelden voor de presentatie is niet nodig.

De interactieve presentatie is gemaakt door een team van architecten en kunstenaars uit Roemenië en Griekenland voor het Roemeense Paviljoen van de Biënnale in Venetië 2016.

Er is een duidelijke verbinding tussen de collectie van Museum Speelklok en de automaten van Selfie Automaton. De poppen worden op dezelfde mechanische manier in beweging gezet maar werpen tegelijkertijd een nieuw licht op de museumcollectie. Destijds werden automaten gemaakt voor de rijken puur om te entertainen. Selfie Automaton is een uitnodiging tot zelfreflectie.
NB: De teksten rondom de presentatie zijn volledig in het Engels.

• Exhibition concept: Tiberiu Bucșa, Gál Orsolya, Stathis Markopoulos, Adrian Aramă
  • Puppet design and construction: Stathis Markopoulos, Gál Orsolya, Tiberiu Bucșa, Andrei Durloi, Perényi Flóra, Oana Matei
  • Automata design and construction:  Stathis Markopoulos, Kostis Zamaiakis
  • Painting: Adrian Aramă