29 juni 2017

De Marble Machine in Museum Speelklok

1 juni is een grote museumdroom in vervulling gegaan. De Marble Machine van de Zweedse band Wintergatan is te zien in het museum.

On June 1st, one of our museums biggest dreams will come true: the famous Marble Machine, used by the Swedish band Wintergatan in their viral video, will be on display at Museum Speelklok. Read English version below.

De clip is al meer dan 45 miljoen (!!) keer bekeken op YouTube en de reacties zijn fantastisch. En vanaf 1 juni tot en met 20 augustus is dit geweldige apparaat te zien in ons museum. Aan het eind van iedere Muzikale Rondleiding nemen onze rondleiders je mee naar de Marble Machine en vertellen er meer over. Let op: de Marble Machine wordt niet gedemonstreerd.

Martin Molin, het brein achter de machine en oprichter van de band Wintergatan, heeft een paar jaar geleden Museum Speelklok bezocht en is zo geïnspireerd geraakt door de collectie dat hij vervolgens is gestart met het bouwen van de knikkermachine. Het heeft hem uiteindelijk 14 maanden, 3000 schroeven, heel veel platen mutliplex en 2000 knikkers gekost maar het resultaat is overweldigend!

Martin beschrijft in zijn veelbekeken video’s dat de Marble Machine veel mechanische problemen heeft gehad. Toen het aantal problemen bleef groeien heeft Martin besloten om de machine met ‘pensioen’ te laten gaan en een nieuwe machine te bouwen: Marble Machine X. Hiermee kan Wintergatan in de toekomst ook optreden. Een aantal onderdelen van de machine zijn voor het plaatsen in Museum Speelklok gerestaureerd maar de machine wordt niet meer gedemonstreerd!

Praktisch

• Wanneer: van 1 juni t/m 20 augustus 2017
  • In Museum Speelklok, Steenweg 6 te Utrecht
  • Kosten: entreeticket museum (€ 12,- voor volwassenen en € 6,50 voor kinderen t/m 12 jaar). Zie hier de clip:

Wintergatan’s Marble Machine is coming to Museum Speelklok

The viral video clip has been watched over 45 million times on YouTube, and responses and comments are great. Between 1 June and 20 August, our tour guides will tell you more about the amazing Marble Machine at the end of the Museum Tour. The Marble Machine will not be demonstrated in the museum.

Martin has described in several videos how The Marble Machine have encountered many mechanical problems. When the number of problems grew Martin decided to ‘retire’  this version and build a new one, Marble Machine X. This machine will overcome these mechanical problems and will be used live on stage during performances of Wintergatan.

Martin Molin, the brains behind the device and founder of Wintergatan, actually got the inspiration for the Marble Machine when visiting Museum Speelklok and the restoration workshop. It took him 14 months, 3000 screws, many sheets of plywood and 2000 marbles to finish, but the result is stupefying.

Practical information

• 1 June – 20 August 2017;
    • At Museum Speelklok, Steenweg 6, Utrecht (NL);
    • Museum ticket fees: €12 for adults / €6,50 for children >12yrs.

Want to know more about the technical aspects of the machine? Then watch this:

Marble Machine naar Utrecht Museum Speelklok