Eerder te zien

De wondere wereld van Charles Morgan

Het was vormgever André Postma die het museum enthousiast vertelde over de bewegende kunstwerken van Charles Morgan. Tijdens een opdracht voor de Zwitserse Nestléfabriek zag hij hoe mensen samendromden rond de etalage van een winkel waarin knikkers allerlei voorwerpen in beweging zetten.

Humor is het handelsmerk van Charles Morgan (1951), zoon van een Zwitserse vader en Engelse moeder. Hij combineert de mechanische precisie van de Zwitserse klokkenmakers met de eigenzinnige en absurdistische humor die doet denken aan Monty Python. Het resultaat is steeds een kleurig bewegend kunstwerk, vaak opgebouwd uit een centrale knikkerbaan waaraan ‘gevonden voorwerpen’ zijn verbonden die door de knikkers gaan bewegen. Via een echte kettingreactie zet de beweging zich door het hele kunstwerk voort.

Museum Speelklok nodigde Charles Morgan uit in het museum en in het restauratie-atelier. Voor het nieuw te maken kunstwerk mocht hij een selectie maken uit een doos vol onderdelen die in de loop der jaren verzameld waren: radertjes, metalen veren, orgelpijpen. Geen historisch materiaal maar toch te mooi om weg te gooien. Morgan was zo enthousiast dat hij besloot alles te verwerken in het kunstwerk en er nog voorwerpen uit zijn eigen atelier aan toe te voegen. Speciaal voor de kleinste kinderen plaatste hij op de bodem speelgoed.

In 2017 brachten de Vrienden van het museum het geld bijeen voor de aankoop van het kunstwerk; sinds het voorjaar van 2022 prijkt het in de vitrine aan de buitengevel van Museum Speelklok.

Wil je het kunstwerk aanzetten? Hou dan je hand voor de lichtsensoren rechtsonder in de vitrine.