Educatie


Basisonderwijs

Museum Speelklok heeft haar onderwijsaanbod vernieuwd! Er zijn vrolijke lessen voor zowel de onder-, midden- en bovenbouw van het basisonderwijs!

Wil je met je klas meer weten over muziek, techniek en geschiedenis? Dan ben je bij Museum Speelklok aan het juiste adres. Elk programma voor een bezoek uit het basisonderwijs bestaat uit een eenvoudig te geven en pakkende voorbereidende les, een klinkend bezoek aan het museum en een prikkelende afsluitende les voor het basisonderwijs. Muziek, techniek en geschiedenis spelen in elk onderwijsprogramma een eigen passende rol.

Reserveren
Neem voor alle informatie en het reserveren van een klassenbezoek vooraf contact met ons op door te mailen naar info@museumspeelklok.nl.

Het onderwijsaanbod sluit aan op diverse kerndoelen en leergebieden en vormt daarmee een leerzaam en vrolijk schoolbezoek aan Museum Speelklok. Bovendien werken de onderwijsprogramma’s woordenschat vergrotend, haken ze in op de 21e-eeuwse vaardigheden, spreken ze cognitieve basisvaardigheden aan en sluiten ze aan op de leefwereld van de leerlingen. In het aanbod voor de bovenbouw worden de leerlingen gestimuleerd tot het zelf doen van onderzoek aan de hand van diverse bronnen.

Het nieuwe onderwijsaanbod zorgt ervoor dat elk kind in zijn basisschoolloopbaan wel drie keer naar Museum Speelklok kan komen! Museum Speelklok biedt scholen van het basisonderwijs daarnaast ook de kans om met alle leerlingen langs te komen in het kader van bijvoorbeeld een themaweek. En zijn er specifieke wensen vanuit school? Dan is er ook de mogelijkheid dat Museum Speelklok een bezoek van basisscholen op maat maakt. Neem ook hiervoor contact op info@museumspeelklok.nl.

1. Het is Toon die de muziek maakt! – Groep (2,) 3

Een makkelijk te geven en pakkende voorbereidende les in de klas met onder andere een verhaal – over het orgelaapje Toon–  om in de klas voor te lezen, en een knutselopdracht waarbij de leerlingen een muts maken die op kan worden gezet bij het bezoek aan het museum. Tijdens de les in het museum klinkt er veel muziek! Luister naar de live demonstraties van instrumenten en klinkende verhalen in het museum. Daarna gaat iedereen zelf aan de slag. De leerlingen gaan in het museum op zoek naar orgelaapje Toon. Uiteindelijk  maken ze aan de hand van duidelijke voorbeelden zelf een eenvoudig liedje voor een zelfspelend muziekinstrument. De afsluitende les is een eenvoudige tekst-, teken-, of muziekopdracht. Centraal staat muziek en het muziekinstrument zelf. Zowel techniek als muziek komen ruimschoots aan bod. In de afsluitende les maken de leerlingen bijvoorbeeld een tekening die je aan het museum stuurt. Eens in de maand plaatst het museum een selectie hiervan op de website van het museum.

Aantal leerlingen: max. 30, schoolbegeleiders: min. 2

  • Kerndoelen: 1, 45, 54, 55, 56
  • Entreeprijs per leerling: €3,75
  • Entreeprijs voor docent: €7,-
  • Programmaduur: 1,5 uur

2. Daar zit muziek in! – Groep (3,) 4, 5

Een makkelijk te geven en pakkende voorbereidende les in de klas met onder andere een geluidenquiz en een filmpje. Tijdens de les in het museum klinkt er veel muziek! Luister naar de live demonstraties van instrumenten en klinkende verhalen in het museum. Daarna gaat iedereen zelf aan de slag met het componeren, programmeren en laten horen van muziek. Zowel techniek als muziek komen ruimschoots aan bod. Ook kunnen de leerlingen, aan de hand van de voorbereidende les, aan de slag met de Geluidenquiz van Museum Speelklok. Tijdens de afsluitende les krijgen de leerlingen een tekst-, foto-, muziek of tekenopdracht. Jij stuurt de mooiste resultaten naar het museum en het museum plaats eens in de maand een selectie van de inzendingen op de site van het museum.

Aantal leerlingen: max. 30, schoolbegeleiders: min. 2

3. Programmeer jezelf – Groep 3, 4, 5

Robots gaan een steeds grotere rol spelen in het dagelijks leven, zowel op werk, op school en thuis. En … ze maken ook muziek. In dit lesprogramma leer je – in een pakkende rondleiding met het thema muziekmakende robots – dat de instrumenten uit de collectie van Museum Speelklok voorlopers zijn van muziekmakende robots. Vervolgens gaan de leerlingen met behulp van een Makey Makey ‘muziekinstrumenten’ maken van bijvoorbeeld fruit, zichzelf en andere objecten. Deze Makey Makey is een samenvorging van de woorden make a key en is een apparaat dat van allerlei voorwerpen (ook mensen) toetsen (keys) kan maken. De leerlingen kunnen dus via een laptop en de Makey Makey worden omgetoverd tot een levende piano of drumstel.

Aantal leerlingen: max. 30, schoolbegeleiders: min. 2

4. Magische Muziekmachines – Groep (5,) 6, 7, 8

Een makkelijk te geven en pakkende voorbereidende les in de klas met onder andere twee filmpjes en een mini-onderzoekje door de leerlingen. De leerlingen kiezen of ze zich willen richten op techniek, muziek of geschiedenis. Tijdens de les in het museum klinkt er veel muziek! Luister naar de live demonstraties van instrumenten en klinkende verhalen in het museum. De klinkende verhalen worden ‘gestuurd’ door de techniek-, muziek of geschiedenisvragen van de leerlingen. Vervolgens gaan de leerlingen op onderzoek uit in het museum aan de hand van werkbladen. 

Aantal leerlingen: max. 30, schoolbegeleiders: min. 2

4. Magische Muziekmachines INCLUSIEF bezoek aan het restauratieatelier- Groep (5,) 6, 7, 8

Een makkelijk te geven en pakkende voorbereidende les in de klas met onder andere twee filmpjes en een mini-onderzoekje door de leerlingen. De leerlingen kiezen of ze zich willen richten op techniek, muziek of geschiedenis. Tijdens de les in het museum klinkt er veel muziek! Luister naar de live demonstraties van instrumenten en klinkende verhalen in het museum. De klinkende verhalen worden ‘gestuurd’ door de techniek-, muziek of geschiedenisvragen van de leerlingen. Vervolgens gaan de leerlingen op onderzoek uit in het museum aan de hand van werkbladen. De les eindigt met een bezoek aan het restauratieatelier van het museum, waar de leerlingen vragen kunnen stellen aan de restauratoren van het museum. 

Aantal leerlingen: max. 30, schoolbegeleiders: min. 2

5. Componeren en Improviseren – Groep 6, 7, 8

Robots gaan een steeds grotere rol spelen in het dagelijks leven, zowel op werk, op school en thuis. En … ze maken ook muziek. In dit lesprogramma leer je – in een pakkende rondleiding met het thema muziekmakende robots – dat de instrumenten uit de collectie van Museum Speelklok voorlopers zijn van muziekmakende robots. Ze werken bijvoorbeeld veelal met dezelfde techniek! De leerlingen ervaren zelf – met behulp van de Musicon – hoe je een nummer componeert en programmeert in een zelfspelend muziekinstrument. Vervolgens gaan de leerlingen samen met een robot drummen, raden ze of muziek door een mens of machine is gemaakt, en componeren ze samen met een robot een gloednieuw muziekstuk.

Aantal leerlingen: max. 30, schoolbegeleiders: min. 2

6. Roadshow – Groep 4, 5, 6, 7, (8)

De gloednieuwe, knalgele en interactieve Speelklok Roadshow van Museum Speelklok is een rijdend museum met daarop van alles te doen, te leren en te ontdekken. Ga op je eigen school mee op ontdekkingsreis in de wereld van de zelfspelende instrumentenDeze magische muziekmachines spelen live en maken dus geen gebruik van vooraf opgenomen muziek.  Draai zelf aan een orgel, ontdek de geschiedenis van straatorgels, doe de Toon-speurtocht en maak zelf muziek!  Wil je weten hoe de magische muziekmachines werken? Je ontdekt het in de Speelklok Roadshow bij jou op school! 

Aantal leerlingen: max. 30, schoolbegeleiders: min. 2

Terug naar boven
Privacy Statement Disclaimer ontworpen & ontwikkeld door Eagerly Internet