24 augustus 2023 t/m 5 november 2023

Ontdek nieuwe klankinstallaties in de kunsthub

24 augustus t/m 5 november 10:00u 17:00u Museum Speelklok Volwassenen

Ontdek nieuwe makers en muziekinstallaties in onze Speelklok kunsthub! Op een vaste plek op de eerste verdieping presenteren talentvolle jonge en gevestigde makers hun klankkunstwerken.

De lokale en internationale makers die je hier gaat zien, laten zich inspireren door de muziek en techniek die in het museum te vinden zijn. Het is ook een ontmoetingsplaats die we off- én online gaan ontwikkelen met diverse partners zoals festivals en kunstplatforms, met ruimte voor workshops, performances en artist talks. Op deze manier willen we kunstenaars met elkaar in contact brengen om elkaar en het publiek te inspireren. De Speelklok kunsthub is een pilot, dus het wordt een spannende mix van experiment en kwaliteit!

Eerder waren onder meer Aircilla van Gemma Luz Bosch, de Klappermobiel van Yara Valente en Daniel Simu, de Robot Fluit van Casper de Jong en de Marble Machine van Wintergatan, een internationale YouTube hit, te zien.

24 augustus t/m 5 november: Binaural en Fine Tuning van Bart Schalekamp

In de mechanische klankinstallatie Binaural experimenteerde kunstenaar Bart Schalekamp samen met Emilio Timp en Jeroen van Veluw als collectief ZwartFrame met het akoestisch creëren van tonen, door middel van klankschalen. Geïnspireerd op het fenomeen ‘binaural beats’, genereert de installatie twee tonen met een klein frequentieverschil die zorgt voor een ‘beating’. Dit experiment heeft ook geleid tot een onconventionele manier van werken met glas. In 2017 maakte ZwartFrame deze installatie in samenwerking met Klinkklaar, een samenwerkingsverband tussen STEIM, Muziekgebouw aan ’t IJ, Beeldenstorm, EKWC en het Nationaal Glasmuseum.

Daarnaast werkt Schalekamp aan een nieuw kunstwerk dat ook vanaf 24 augustus in onze kunsthub op de eerste verdieping wordt gepresenteerd. In Fine Tuning onderzoekt hij het evenwichtig punt van twee tonen en speelt hij met het effect dat ontstaat wanneer deze elkaar passeren. Het geluid is als een ritme in een compositie die elke ronde net anders is. Door verschillende vormen en snelheden van de wielen ontstaat er geen herhaling en klinkt de installatie niet eentonig, of misschien juist wel?

7 september t/m 29 oktober: Mitote van Vica Pacheco

De sculptuur Mitote van de Mexicaanse kunstenaar Vica Pacheco, is onderdeel van het Gaudeamus Festival en binnenkort te bewonderen in onze kunsthub. Een verzameling keramische hydraulische fluiten die Pacheco maakte bij het EKWC in Oisterwijk, Nederland, vormt de basis voor deze kinetische installatie. Mitote is een term uit de hedendaagse Mexicaanse populaire cultuur die wordt gebruikt om een rel of een feest aan te duiden. Eerder werd de term geassocieerd met een Maya-scheppingsmythe. In Mitote bedenkt Pacheco een sculptuur die ze de Bionische Mangrove noemt, waarin zoömorfische wezens hun liederen voortbrengen dankzij de energie van de componenten van deze boom.

Mitote is alleen te horen op weekdagen, in het weekend staat deze tijdelijk uit.